maanantai 16. helmikuuta 2015

Pihi

Välillä olen melko pihi, todellakin. Ainakin näin sanoisi mieheni, joka käyttää rahaa paljon mielummin kuin minä. Varsinkin nykyään mietin todella paljon tarvinko jotain tavaraa vai en. Melko vähällä sitä kuitenkin pärjää. Pärjää jos karsii turhat menot. Nyt kun meillä on ollut toinen hoitovapaalla on rahat olleet välillä tiukoilla ja menoja on laskettu. Ja kun minä menen töihin tippuvat tulot vielä, koska minun palkkani on pienempi kuin mieheni palkka. Ja taas kun menemme molemmat töihin tulee eteen toisen auton hankinta sekä lasten hoitomaksut jne. Hirvittääpä tuo hieman jo valmiiksi. Opintojen aloitus on meillä molemmilla haaveissa, joka ei hirveästi tuohon yhtälöön sopisi. Mutta harkittava on. Mieheni tekee sellaista työtä jossa kroppa ei tule kestämään koko työelämää ja minun on myös mietittävä kroppani kestävyyttä sairauteni takia. Vaikka itselläni on kyllä tosi mieluisa työ, hieman fyysinen vaan.

Monessa asiassa pyrin säästämään rahaa ja mahdollisesti myös hieman luontoa (kierrätys). Joissakin asioissa rahaa on helppo säästää, mutta kaikkialla ei. Menneisyydelläni on kuitenkin vaikutusta myös tähän säästelijäisyyteen.

Minulla on ollut varmaan 10 vuotta sama puhelin. Mieheni osti minulle kosketusnäyttöpuhelimen lahjaksi. Ja hain liittymää asenteella, että maksut halpenee, kun laitan pois tekstariliittymäni, mutta ei vaan hinta nousi melkein kympillä. Ei kiva ollenkaan. No asiat nyt on vain näin eikä vaihtoehtoja ollut kuin kaksi ja valitsin puhelimen säilyttämisen, koska välillä sitä tarvii.

Oon tässä välillä lueskellut aiheesta kirjoituksia mm.kitupiikitär-blogia. Suuressa osassa on samoja juttuja joita käytän eli tyyliin "älä mene nälkäisenä kauppaan" tai "tee kauppalista", jotka olivat minulle jotenkin itsestäänselvyyksiä ja kauhistelin kuinka joku jaksaa käydä joka päivä töiden jälkeen kaupasaa ilman kauppalistaa. Mulle se olis toivotonta. Tuosta kyseisestä blogista löysin kivoja juttuja. Tarvisin kyllä vielä ideoita siihen miten saisin kivoja lahjoja edullisesti, koska niihin meillä menee paljon rahaa. Samoin , kun siihen miten tekisi ravitsevaa ja terveellistä ruokaa vähällä rahalla. Lisäksi haluaisin lapsille mukavaa puuhaa jossa liikutaan ja puretaan energiaa, jota voisi koko perhe tehdä yhdessä.

Jos on pakko olla pihi se ei kuitenkaan ole kivaa. Olisi kiva, kun sillä jäisi rahaa tilille eikä joutuisi miettimään miten pärjää. Lapsillekin haluan opettaa tarkkaa rahan käyttöä. Nykyään on niin paljon nuoria jotka ovat joutuneet rahavaikeuksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti